LCHF?

God Kväll!
Har idag varit i skolan och haft det nationella provet i Engelska B. Kändes väldigt bra faktiskt, gjorde så gott jag kunde så man kan inte begära mer.

Ett intressant ämne jag har suttit och forskat om under en längre tid är LCHF. Namnet är en förkortning på "Low Carb high Fat" och är ett kostupplägg där man äter livsmedel med lite kolhydrater och mycket fett (proteinet är detsamma). Många tror att fett är något ont som man blir tjock av. Enligt Annika Dalqvist, läkare inom kost, så menar hon att det är kolhydraterna som är boven till att man blir tjock. Framförallt är det "det vita" man i största mån ska undvika. Att hela tiden störa blodsockret genom att äta vetmjölsbaserad och sockerrik föda gör att man stoppar fettförbränningen och istället lagrar in kolhydraterna i musklerna, som tålmodigt väntar på att användas som energi. Utför man ingen fysisk aktivitet lägger sig kolhydraterna snabbt runt lår, höfter och magen och därför är det kolhydraterna som är anledningen till att folk blir feta.....Och sjuka!

Socker och förädlat vetemjöl är nämligen väldigt näringsfattigt, och vill man ha en frisk kropp som vill leva ett långt och sunt liv, är det väldigt viktigt att man får i sig alla näringsämnen som man främst hittar i färgrika livsmedel, och då menar jag inte "gott & blandat".

Att en del folk ändå är så rädda för att gå upp i vikt eller behålla en slank kropp, så tror dem fortfarande inte att LCHF kan hjälpa dem att bli friska och gå ner i vikt om dem behöver. De flesta går som vanligt på den klassiska "light metoden" där man ska äta fettsnål föda och där kalorierna ligger ner mot nollpunkten. Visst, det handlar om att göra av sig med mera kalorier än vad man stoppar i sig, och fett innehåller 9kcal/gram medans kolhydrater och protein är på 4,2kcal/gram. Men hur bra mår kroppen när man späker sig själv? Vi är inte skapta för det!
Dessutom så ställer kroppen in sig på sparlåga när man äter för sällan, vilket gör att kroppen istället lagrar in all energi i kroppen då man intar någonting.
Fett är dessutom den effektivaste energikällan vid lågintensivt arbete. När vi sitter, står, arbetar joggar, springer(om man är duktig idrottare) så använder man fettet som bränsle. Äter man istället fettsnålt och för mycket kolhydrater går man på högvarv de första minuterna, men är sedan trött så att man kanppt kan hålla ögonen öppna. Fett är en uthållig energikälla som räcker under lång tids arbete.

Så varför äter inte idrottare och andra personer mer fett i kosten?
De flesta har säkert testat på den här metoden, men har känt sig tyngtrötta då de har idrottat, eftersom kroppen är inställd på att använda sig av kolhydraterna, och därmed gått tillbaka till den vanliga kostållningen.
Kolhydraterna är trots allt den effektivastekällan vid högintensivt arbete. Man kan dock lära sig att effektivare använda sig av fett vid högintensivt arbete om man äter fettrik kost under en längre tid.
Men hjärnan och till vis del även musklerna mår bra av kolhydraterna, och jag syftar inte på att man ska ta bort det ur kosten, absolut inte. Kenyanerna äter exempelvis mycket kolhydrater från deras huvudföda Ugali (majsgröt).
Vad jag dock tror är att livsmedelsverket har satt upp ett fel upplägg när det gäller tallriksmodellen. Dem menar att man inta 55% från kolhydrater, 25-30% från fett och 15-20% från protein. Ser man till hur Haile Gebrselassie uppdelar sin energiprocent så ser det ut så här: 40% kolhydrater 40%fett och 20% protein ca.
Vi väststatsbor kanske ska tänka efter lite varför så många är feta i dessa länder? Vi rör oss inte lika mycket? Svar: Absolut. Vi äter fel sorts föda? Svar: Ja! för mycket hel & halvfabrikat samt för mycket socker och härdade fetter. Förekommer ej i de afrikanska köken!

Så vill man prestera bra i vardagen handlar det inte bara om att utföra fysisk aktivitet. Man måste även äta rätt mat. Näringsrik och färgglad mat! Samt även fett! viktigt att man inte glömmer den energikällan också. Olja, avokado, nötter, smör och fet fisk är mycket bra källor till fett!
Björn Ferry började äta mer fett förra året, och vad jag vet så lyckades han bra med sitt idrottande?
Han vann ju ett OS-Guld



Kommentarer
Postat av: jocke

Mycket intressant läsning! jag är en av dem som trott att fett är så dåligt för kroppen och att man bör undvika såna livsmedel med mycket fett, men har under senare år efter järnbristen 07, inte brytt mig så mycket om kosten, utan mer ätit de som jag tycker är gott och jag själv mår bra av, trots att det absolut inte varit så bra för prestionen i mitt fall på löpträningen, men ändå varit nyttigt på de mentala planet, då jag känner att jag har kontroll på min idrott och inte låter löpningen gå före allt annat, för de går inte (inte för iaf):)



Men som sagt mycket intresant läsning, och du verkar ha bra koll, som vanligt! och inte för att jag ska banta, men jag kommer tänka mer på vad jag stoppar i mig nu :)

2010-04-30 @ 08:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0