Människor och djur?

Tja! Jag kom just att tänka på en sak. Vi männsiskor har ett stort intresse för mat. Jag menar, om man tittar på allt livsmedelsbutikerna bjuder på så har vi ett stort intresse för vad vi stoppar i oss. Och så kallar vi oss för djur? Jo visst, vi är en djurart men vi nöjer oss inte med att bara äta gris året runt, för då får vi inte i oss alla näringsämnen samt att vi troligtvis tröttnar ganska fort. Men det gör inte hästen, kossan, giraffen, hunden eller kaninen. Hästen lever på höt, kossan på gräset, giraffen på blad, hunden på torrfoder och kaninen på sallad och morot. Trots det så verkar dom inte lida av några brister på näringsämnen. Alla råd vi har fått från livsmedelsverket om att man ska ha i sig rätt mängder av protein, kolhydrater, fett, mineraler och vitamner kan absolut inte vara detsamma hos dessa varelser. Hö inehåller stärkelse, dvs endast kolhydrater nästan, likaså med gräset som kossan tuggar på timmar i sträck. Det är faschinerande att kossan både kan bli så stor av att äta gräs, när kaloriinehållet ligger på ca 20kcal per 100g, och att dem samtidigt är producenten till att göra ost, smör, grädde och mjölk? Och hur kan hästen vara så muskulös när den knappt får i sig något protein? Och ändå är alla dessa djur antingen snabbare eller uthålligare än oss (inte kossan dock :P) Varför? Svar: Skelett och muskeluppbygnad såklart. Men ändå, deras kosthållning skulle bedömmas som "usel" hos livsmedelsverket, och trots det presterar dem intensivt varje dag med att gå på ängen och tugga sig stora, trava på lerbanan i sisodär 40km/h eller tugga morot med en käkhastighet på 10tuggor i sekunden. Ae vet ni, jag håller på att bli galen känner jag :S Men den här tanken svindlade bara i huvudet. Det finns nog ett rimligt svar bakom det här, irriterande nog är inte jag den rätta personen att svara på det. Men jag tror att det är något fel på de andra djuren ändå? Vi är smarta, det är inte dem. Vi har ett språk, de har inte dem. Alltså är det deras hjärna som under en längre tid har fått brist på alla näringsämnen så att dem inte kan förhålla sig på rätt sätt i vardagen. Tänk om vi hade matat dem med samma föda som vi äter? Då ser vi hästen som byggarbetare, kossan som taxischauför, kaninen som designare, katten som flygvärdinna och hunden som polis. Och vi? troligtvis som gräsätare eftersom alla djur äter upp maten :S Jag hoppas ni vet att jag bara driver med er? ;) Så knäpp är jag inte x)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0