Löpstilar

Tjaba bloggen!
Onsdag idag då, kallt men ändå väldigt syrerik luft ligger över Norrköpingsområdet. Själv sitter jag i skolan och har just nu rast, så jag tänkte att ett blogginlägg kan man klämma in då. På förmiddagen hade jag ingen lektion, så jag stack upp till Kolmården och köttade lite backar. 8*90sek/joggvila nerför blev det. Hyfsat nice, kroppen svarade bra tycker jag men är fortfarande lite klen för ge det "lilla extra". Men det kommer väl får vi hoppas :)

Jag tänkte igårkväll på vilken löpare som har/haft det aboslut optimalaste löpsteget? Dvs, vem som sprang mest ekonomiskt och snyggast?
Jag kom på 3st som är värda att nämna:

1. Hicham El Querrouj Marocko - En helt fantastisk löpare! hade 1500m som huvuddistans men sprang även upp till 5000m. Den största meriten jag tycker att han har gjort var under OS i Athen 2004 då han avslutade sista 800m på 1500m på 1.46!!! Helt sjukt bra! Och hans löpsteg! Enligt mitt tycke springer han bäst av alla världslöpare genom tiderna. Svagt frammåtlutat stil, en steglängd som naturligt skiftar då han gör fartökningar/sänkningar, mycket starkt bålparti och höftparti då han har en höjd lodlinje, dvs han springer högt vilket gör att benen pendlar väldigt naturligt!

2. Kenenisa Bekele Etiopien - Sjukt duktig låndistanslöpare, som både har satt världsrekord på 5000m och 10 000m. Båda tiderna är mycket imponerande! Det som gör Bekele till en enastående löpare är hans förmåga att avsluta sista varvet på med en skrämmande tid! Det är inte sällan sista varvet går på 54sek! När det gäller Bekeles löpstil så tycker jag även att den är helt optimal. Avslappnad överkropp, snabb markkontakt som ger ett svävande löpsteg. Han har en stor bredd när det gäller framgångar, då han även har stora meriter i Terränglöpning.

3.Pekka Vasala Finland - 60-70 talets "Blåband - löpare". Tycker personligen att det var efter honom som 1500m slog igenom på allvar med framgångsrika 1500m löpare. Den största meriten gjorde han under OS i München 1972 då han kammade hem ett guld. Det som gör hans löpsteg så snyggt var att han VERKLIGEN sprang som en gasell! Såg hur lätt som helst, sök os münchen 1500m så förstår ni varför ;)
Jag skulle grymt gärna vilja ha hans löpsteg. Snabb markkontakt, spänstigt steg så det står hej till och ett hjulliknande löpsteg som uppstår vid högre hastigheter.

Vem är då den löparen som jag tycker har det optimalaste löpsteget? Svaret är: Hicham!
Men egentligen så kan man inte säga så, eftersom alla dessa 3 har nått toppade framgångar. Likaså kan man ju nämna Haile Gebrselassies framgångar med VM och OS guld på 10 000m, världsrekord på Marathon. Borde inte han också nämnas då? Med han framgångar: Ja men personligen når han inte det optimalste löpstilen, då hans utåtroterade armsving gör att han hoppar ner lite på snygghetsskalan :P
Men han har nått lika stora framgångar (om inte mer) än dom andra så han är lika stor löpare som dom :)
Därför är min slutsats: Ingen springer snyggast! Alla har sin egna löpstil.


Men är man tvungen så väljer jag Hicham ;P
Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Fredda

schysst blogg! håller med dig om hicham

2010-11-17 @ 15:39:41
Postat av: rebecca

Var gärna med i dagens blogg! :)

2010-11-17 @ 15:59:46
URL: http://rebeccaste.blogg.se/
Postat av: Ida

hur mår du? :)

2010-11-17 @ 16:29:57
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: becca

Julen närmar sig och överallt blir man påminnd av denna mysiga högtid.. Men för många är julen fylld av ångest och ensamhet.. Jag undrar därför vad du tycker om julen?? :)

2010-11-17 @ 16:53:49
URL: http://myranstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0