10.10.10

Tjaba!
Ja, som ni ser är det den 10 oktbtober (10) år 2010 (10). Något speciellt med det? Nej, ville bara påminna er om det.....
Annars har jag varit på gott humör idag, varför? jo, jag kunde springa 8km på gräs utan att det inte gjorde ont i frakturen! YES! det går åt rätt håll nu :) Självklart så höll man ner på tempot, men det är ändå urskönt att man kan springa/jogga igen.
Annars så har jag inte gjort speciellt mycket idag, och under helgen. Bara slappat liksom, skönt det också ;)

Jag tänkte lägga upp ett recept som jag gjorde igår lunch. Asgott och är fettvärt att testa! Iallafall för dom som gillar naturlig och närproducerad mat. Det är dock inte jag som har kommit på receptet, utan det är hämtat och uppfunnet från världstriathleten Jonas Colting som bl.a har vunnit Hawai Ironman ett par gånger. För er som inte vet något om Hawai Ironman kan jag avslöja att man tävlar i 2 dagar. Första dagen simmar man 10km + 150km cykling. Andra dagen följs av ytterligare 120km cykling och avslutas med 84km löpning! ett dubbelt marathon på slutet! :O
Ni förstår därför att detta är en kille som har ett psyke utan like ;) Det är också efter honom som jag bl.a har lärt mig en hel del om hur viktigt det är att äta Rätt sorts mat oavsett om man tränar på elitnivå, eller om man vill må bra rent allmänt. Han är en av några personer som har sågat "Upladdaningen" (en tidning om näringslära) som i princip alla elever på idrottsinriktade skolor får. Kan inget annat än att hålla med honom om att det är en riktig skräptidning! Att stoppa i sig så stora mängder spanmåll från bröd, ris, pasta, potatis och gröt gör inte bara att man skadar bukspottskörteln, blir mer mottaglig för infektioner, får bukfetma, svullen mage, gaser, muskler som ständigt hotas av nedbrytning utan också att man får ett uselt blodsocker! Väntar man över 4timmar utan mat börjar kroppen att ställa in sig på svält. Man blir hungrig, lättiriterad och yr i huvudet. Inget som jag anser är en god hälsa iallafall.

Men hur som helst, höll nästan på att glömma receptet, huvudgrejen liksom :P
Den är uppkallad efter triatleten själv, Coltingpannkakor:

Du behöver:
5ägg
1banan
2-3matskedar organiskt jordnötssmör (den utan socker!!!)

Gör så här:
Mixa alla ingredienser i en bunke så att det blir en slät smet. Värm en stekpanna och smält lite smör i den.
Stek pannkakorna på medel/hög värme (inte för hög!). Dom blir bäst om man gör dom något större än plättstorlek, annars blir det svårare att vända på dom. Receptet gör ca 6-8pannkakor. Servera med en god yoghurtsås gjord på turkisk/grakisk 10%, flytande honung samt lite kardemumma. Jag lovar, det är smaskens ;)


Kommentarer
Postat av: Jocke

A men tjena alex!

Känner att jag måste slänga in en kommentar!

Fruktansvärt kul att höra att du kunna börja träna löpning igen utan känningar nånstans!!:D

Oerhört starkt att orka vänta med löpning så att skadan hinner läka ihop förhoppningvis helt, de är grymt mycke svårare än de låter som löpare, tycker jag iaf! Hoppas verkligen de håller nu!

Jonas Colting är en grym idrottsman, maten han tror på och äter har nog en stor del i hans framgångar! ingen omöjlighet att din karriär blir lika framgångrik, med tanke på dina gedigna löparkunskaper, koll på kosten och talangen för löpning! Jag tror på dig!

Hoppas också att vi hörs snart alex!

Hade bäst!

Mvh/Jocke



2010-10-15 @ 17:44:00
Postat av: Alex

Tack Jocke!

Du är alltid bra på att göra en glad :)

Det känns helt underbart att man kan börja springa igen, även om jag är lyhörd på kroppens signaler.

Haha, ja Colting är en riktig superatlet i mina ögon, men det är ju o andra sidan du också ;)

Vore kul om vi hörs av något framöver, vill gärna höra hur din utveckling går och om du har klarat drömgränsen 9min på 3000m. Skulle inte förvåna mig ett dugg :P

2010-10-24 @ 14:04:39
Postat av: Jonte

andvänd lätt kesella istället för grekiska.. bara 1%fett och sjukt bra med protein samt lite kolhydrater!

2010-11-17 @ 13:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0