1 års firande!

Tjaba bloggen.... Och grattis på födelsedagen bloggen :P Den fyller nämligen 1 år idag. Haha, det är alltså så länge jag har bloggat nu?
Aja. Det har hänt en hel del den sista tiden. Dels har jag sprungit 2 deltävlingar vid namn Albogavarvet, som är ett RIKTIGT terränglopp. Här pratar vi om rötter, knixiga stigar, backar, ojämt underlag mm. Med andra ord är det en bra uppladdning till den viktigaste terrängtävlingen i år: Terräng- SM. Iallfall så har båda loppen på Albogavarvet gett positiv feeback då jag på 5,1km slingan har sprungit 18.26 och 18.21 vilket är pers med 29sek från föregående år om vi då pratar om 18.21 tiden. Tiden kanske inte är något att skryta om, men det går o andra sidan INTE att jämföra denna tid med ex ett gatulopp. Skulle tro att det skiljer minst 1.30min om inte mer. Så det såg därför ljust ut inför Terräng-SM som skulle gå av stapeln i helgen, söndag för min del.
Enligt banprofilen var banan mestadels på gräs och grus. Kuperingsmässigt så var den också relativt flack, utom i mitten på 2km slingan, där man fick uppleva en backe. Hur var då denna backe? Ja, nog skulle jag vilja klassa det som en "svart skidbacke". Den var brant.... Och ganska lång dessutom. Nu är det ju så att backar inte är min styrka, så rent taktiskt tog jag det lugnt vid detta parti under loppet, och utnyttjade min styrka nerför och på flacken. De visade sig dock att jag tog det lite för lugnt. Första 2km varva jag på ca 6.50 och låg därmed på 40:e plats av 53 startade. Men efter varvningen gick det nerför i ca 1km. Där la jag in stöten! Tror jag under den kilometern plockade 10placeringar, vilket stärkte mitt självförtroende. Fick också rygg på en Estunakille som jag klistrade fast bakom. När vi då kom in på den 3:e kilometern, där jag hade 10.25 så fick man uppleva skidbacken igen. Jag visste att i det här stadiet var alla andra minst lika trötta som jag, om inte tröttare.
När stigningen började blev det direkt en lucka mellan oss, men jag hade en förhoppning på att personen framför mig skulle få betala för det efteråt. När jag var uppe på toppen av backen fanns det bara en sak att göra. Ge allt du har! Dock så hade det blvit en lucka på 20-30m, men o andra sidan hade de bakomvarande i tagit in på mig.
Nu var det dock ett parti som passade mig perfekt. Under 300m efter backen plockade jag 3 placeringar och hade sikte på en kvartett framför mig. När det var 200m kvar hade jag fått mjölksyra även i armarna, förutom benen? Inte tidigare? Nej, feldisponerat, men det tar vi sen. Under de sista 200m tog jag en placering då det var 120m kvar, och en till när det var 1m(!!) kvar. Min sluplacering blev alltså 23:e man av drygt 45-50 startade, en mittenplacering helt enkelt med tiden 13.48 får jag allt känna mig nöjd med.
Kan tillägga att personen som jag låg i rygg med innan backen var 1 sekund före mig, surt.... ;P
Som summan på kardemumman är jag nöjd med min insats, MEN, jag hade disponerat loppet fel då den riktiga tröttheten kom under de sista 500m. Innan var jag alltså pigg i kroppen, så jag borde ha gått ut betydligt hårdare. Dels för att jag är starkare nu, och att min kropp pallar hårdare tempo, utan att hamna i tvåans växel som jag tidigare har råkat ut för, då mina lår har arbetat för mycket statiskt. Nu är jag mer upprätt i kroppen och får därmed bättre driv i steget, även om kroppen är sliten. Men man lär sig av sina misstag. Det var iallfall ett mycket trevligt arrangemang av Uppsala IF, där banan gick runt en slottspark (med ett slott i mitten ;) ). Tyckte dock att det var sprasamt med publik. Eftersom det låg mitt i city, borde folk utifrån ha stannat upp och hejat lite. Men det gjorde inte så mycket. Lennart Juhlin hördes ju ändå över hela banan xD Bra Lennart!

I övrigt har träningen också flytit på bra under denna vecka efter Terräng-SM. Kroppen känns stark och är reda för bansäsongen, som jag kommer dra igång på allvar i maj. Tror nog att min satsning kommer ligga mest på 1500m och 2000m Hinder, men några 5000m lopp känns också lockande, likaså 3000m.

Utöver det så har inför Eurovision Song Constest dragit igång! Ni som är trogna läsare har nog förstått att jag är en riktig "nörd" då det handlar om Eurovision. Har redan lyssnat igenom alla länders bidrag på Eurovision.tv. Mina favoriter är nog Ungern, Turkiet, Storbritannien, Norge och Finland. Sverige? Nej, numret i sig är proffsigt men låten är inte bra... Antingen kommer det gå mycket bra för Sverige om det sitter unga tonårsflickor och ringer. Annars får vi tyvärr se en nerskjuten placering av Eric Saade, även om han är väldigt proffsig i det han gör.

Så, nu känner jag ett sug efter att sola! Har varit ute på ett 16km distanspass, mycket skönt! Nu kan man slappa. Gött!
Glad påsk på er också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0